קפיצת ראש מפוארת אל תוך שלולית בוץ: מסע בעקבות טיפוגרפיה עברית ברשת

לטל ניב יש מדור נפלא במוסף השבועי של הארץ ("ראיה חותכת"): במסגרת מדור זה מנתחת ניב בכל שבוע צילום אחד ויויסקציה אכזרית ומפורטת: קומפוזיציה, חלוקת צבע, דמויות, מעמד, היסטוריה… ויויסקציה שיכלה בקלות להיות מעיקה אילמלא יכולת הכתיבה של ניב, כתיבה שהיא גם נוקדנית אך גם מלאת תשוקה מדבקת: כשהיא מתרגשת גם אני מתרגשת, וזה לא עניין כל כך מובן מאליו.

אני סטודנטית בשנה א' במחלקה לתקשורת חזותית, וככזו, אני מלאת הלתהבות וחדווה ראשונית, ובאותה החדווה אני צוללת אל המרחבים האינטרנטיים בחיפוש אחר מידע, במיוחד על טיפוגרפיה, במיוחד בעברית. אני גם אדם ביקורתי, מאוד, וככזו, אני חיה ונושמת ביקורת, ובמובנים רבים זו השפה היחידה שאני מכירה. לכן כשאני מחפשת מידע על טיפוגרפיה עברית באינטרנט אני לא רק תרה אחר עובדות אלא גם אחר דיעות, רגש, התלהבות וכנות נוסח טל ניב ו"ראיה חותכת"

אך הצלילה רבת הפאתוס הזו אל תוך ים המידע המקוון מתגלה עד מהר כלא יותר משכשוך לא מספק בשלולית רדודה. שלולית בוצית שעל רובה חולש למעשה אדם אחד:

עודד עזר, ידע כל טיפופיל מתחיל, הוא למעשה סוג של טיפוגרף סלב. הוא מוכשר, יצירתי, בלתי נלאה (והוא לבטח לא צריך שאיזו בלוגרית פטפטנית תרהיב עליו עוז). לפני שהתחלתי ללמוד היה עזר האישיות היחידה שיכולתי לזהותה כקשורה לטיפוגרפיה. ספקטרום הפעילות שלו רחב, מאוד – וכמעט כל עיצוב או מיתוג מעניין שנעשה בארץ בשנים האחרונות מוביל אל מאגר הפונטים שלו.

מעצב: Yonil (יונתן לקס); פונט: עזר בלוק

נוסף לעבודתו כטיפוגרף ומרצה, עזר הוא גם אושיית אינטרנט מכובדת, המתחזק חשבון טוויטר יעיל וגם לינק-בלוג נהדר ועמוס מידע על טיפוגרפיה עברית, חדשה כישנה. הבלוג הזה הוא לטעמי אחד הדברים המרגשים יותר במרחבים הווירטואליים היום. אבל, וזה אבל גדול, עודד עזר מקדם, לצד טיפוגרפיה עברית, גם את המותג "עודד עזר": הבלוג (באופן מוצהר לחלוטין) "מסונף לאתר משפחת עזר – פונטים למעצבים", והוא מהווה למעשה חלק מפרוטפוליו משוכלל.

מהמקום שבו אני עומדת היום אני יכולה לזהות עוד שתי כוחות משמעותיים בסצנת הטיפוגרפיה העברית העכשווית (ומופעיה האינטרנטיים): הגילדה (מיכל סהר והטייס) ופונטף (ינק יונטף). האתר של הגילדה עוסק בגלוי בקידום פונטים של הגילדה ואילו באתר של פונטף ישנו בנוסף לפונטים למכירה גם פוטו-בלוג חינני (ואניגמטי במובן המסקרן של המילה) המתעד טיפוגרפיה קיימת במרחב (ללא כל מלל).

מסתבר שהשלט הזה נמצא מטרים ספורים מביתי, ולא הייתי שמה לב לכך אילמלא יונטף.

ו… זהו. זוהי פחות או יותר רשימת המצאי. במילים אחרות, שיטוטיי האינטרנטיים הניבו שלושה אתרים משמעותיים ושלושתם, במידה זו או אחרת, מקדמים מעצבים ספציפיים. אין באתרים אלה מקום לדיון (עזר, מסיבותיו שלו, אף לא מאפשר להגיב לפוסטים כלל), או אינטראקציה מינימלית בין הכוחות.

אנסה לנסח את טרונייתי על דרך ההיפוך: יובל סער (מעצב וכתב העיצוב של ה"ארץ") החיה לאחרונה את אתרו "פורטפוליו" המאגד חומרים וחדשות מעולם העיצוב (באותו אופן מסקרן ומרגש הנסקר לעיל). בין השאר, עורך סער שיחות אינטרנטיות עם אנשים שמעניינים אותו ואז מפרסם אותן. אחת מאותן שיחות נערכה עם עופר שדמי, מי שעומד מאחורי האתר החדש והמסקרן סיפור כיסוי (העוסק בעיצוב עטיפות תקליטים). במסגרת השיחה הזו [לינק] מצביע סער בדיוק על מה שחסר לי בבלוגים הטיפוגרפיים: שדמי לא רק מציין תופעה מלנקק ואומר "איזה יופי" הוא גם "לא מתעצל, נותן רקע, משוחח עם היוצרים וכותב על הנושא בצורה מקיפה מספיק, שברור ממה שמתפרסם שהוא עושה את זה כי הוא פשוט אוהב עטיפות.". אה, והוא לא מעצב, הוא מהנדס. (שלא יהיה בכלל ספק שאני מקנאה ביכולת המחקר שלו עד כאב, כן?). סיפור כיסוי מצטרף לקבוצה הולכת וגדלה של בלוגים שעוסקים בביקורת ובניתוח תרבות ואמנות, המנכיחים את הרווח שבין מוסד היצירה לבין מוסד הביקורת, פירוד שבעולם הטיפוגרפיה פשוט לא קיים.

תמונה מתוך "סיפור כיסוי": כנראה השם הכי מוצלח לדיסק בתולדות השיר העברי

אני כותבת את הפוסט הזה בלב לא שלם, מחד אני באמת רק בתחילת דרכי, אני לא יודעת, לא מכירה ולא מבינה את הכוחות הפועלים בתוך הסצנה העיצובית, אני לא יודעת איך זה להיות מעצבת ואני מכירה מעט מאוד מעצבים ישראלים, אם מן ההיסטוריה או אם מן ההווה. אבל דווקא מן המקום הזה בוער בי לכתוב, דווקא מהמקום של (תסלח לי הפסיכולוגית הלא קיימת שלי) הילדה הסתומה שמגיעה לעולם הגדול ופשוט מנסה להבין אותו.

יגידו המלעיזים שאני בעצם מחפשת מידע מילולי בתחום המקדש את הוויזואלי, אבל בעולם הגדול יש  מקום גם לאתרים המרוצפים באלפי דימויים חזותיים מהממים (דוגמאת "ווי לאב טיפוגרפי") וגם לאתרים המקדישים מחשבה ואורך רוח לניתוח פונטים ספציפיים ותופעות טיפוגרפיות ("פונטס אין יוז" הוא אחד האתרים המוצלחים בהקשר זה, באופן שהוא מצליח להיות גם עדכני, גם מרתק וגם מעוצב לעילא. לעומתו ישנם אתרים כמו "טייפ-פאונדרי", שמנוסח, לעיתים, בטרחנות מה). חוץ מזה, מהי טיפוגרפיה אם לא שדה הקרב המהמם בו מילים ודימויים מתנגשים זה בזה בחדווה?

אני גם יודעת שזה בלוג קטן, חדש ולא לגמרי מוכר, ובכל זאת, אם מישהו קורא את זה ורוצה לכתוב על פונט שמרגש אותו, על עיצוב טיפוגרפי שמלהיב אותו, על תחייתו המחודשת של הפונט הדסה

או על נסיונותיו לעיצוב פונט שיחליף את אריאל, על הספד וירטואלי לצבי נרקיס או על השינויים הטיפוגרפיים בלוגו של אל על (אוקיי, טוב, זה כבר נעשה ב"סמליל"), אשמח אם תשלחו לי למייל ואשמח לפרסמם פה. באמת. אותו כנ"ל אתם כבר כותבים בלוג, או מכירים בלוג וכו'… מה דעתכם?

מתוך פוסט באתר המעולה "סמליל" שעוסק בעיצוב לוגו ואריזות.
13 מחשבות על “קפיצת ראש מפוארת אל תוך שלולית בוץ: מסע בעקבות טיפוגרפיה עברית ברשת”

  1. אחלה פוסט, נהנתי לקרוא!
    אין ספק שהתוכן ה"מעניין" באינטרנט משנה כיוון כבר כמה וכמה שנים מאתרי החדשות והפורטלים הגדולים ומהגר לכיוון הבלוגים הקטנים. יש מספיק יצרני תוכן כך שניתן יהיה לכתוב על נושאים נישתיים יותר, ממוקדים יותר, ובלי מערכת הלחצים שמפעילה מערכת של עיתון או אתר גדול (או בשפת החנונים – web 2.0)
    לפני חודש-חודשיים מצאתי את עצמי באמצע שיחה עם שני חברים מעצבים גרפיים, שדיברו ארוכות על פונטים בהתלהבות שקשה להבין למי שלא מהתחום. ואם הפער הזה חסר היום בשיח הכתוב האינטרנטי, זה כנראה רק עניין של זמן עד שניתן יהיה לקרוא על זה לעומק איפשהו. אם יש עניין, יהיה גם בלוג, ויפה שעה אחת קודם (בעיקר בארץ :).
    מקווה שתרימי את הכפפה!

  2. שלום לסטודנטית האלמונית.
    מהנסיון שלי אני יכול להגיד לך שמה שלא תכתבי אף אחד אחר לא יכתוב. צריך רק לקחת בחשבון שזה לוקח זמן לגבש קול, עמדה ודיעה, אבל זה קורה בסוף.
    עוד מהנסיון אני יכול להגיד שחייבים להתמיד, ושעם הזמן הקוראים מגיעים, ולאו דווקא המעצבים. כשפתחתי את הבלוג לפני שש (!) שנים לא הייתי כתב העיצוב של הארץ, אבל כתבתי על מה שמענין אותי וניסית גם להגיד מה אני חושב על זה.
    אז תכתבי, ואל תספקי בלהגיד רק תראו איזה יופי כי כאלו יש מספיק, למרות שגם את זה מותר לפעמים…

    1. הייי- שלום ליובל סער ( יצא לנו לדבר בטלפון). זו אני , טלי ניב. (כולם מתבלבלים וחושבים שאני גבר ואני דווקא שמחה- אולי זה אומר שזיהוי של כתיבה עם "נשי" קשורה גם בשאלת הידיעה מי הוא הכותב). תודה על המלים החמות. שמחה שאת קוראת ומעריכה את המאמצים שלי לדייק. לפעמים אני מצליחה- 🙂 תמשיכי את לכתוב- כי יש לך כישרון. זה ברור.
      טלי

  3. תודה למגיבים המכובדים!
    עופר, הייתי שמחה להיות זבוב על קיר בשיחה הזו, אף אחד לא מנהל איתי/בנוכחותי שיחות כאלה, ואולי מכאן הצורך שלי למצוא דיונים מלומדים באינטרנט (זבוב על קיר 2.0?).
    אני חוששת/חושבת שספציפית הדיון והכתיבה על טיפוגרפיה מצריכים הרבה יותר ידע קונקרטי מכתיבת ביקורת-עיצוב סטנדרטית, ובמובן זה אני מרגישה שנכון לעכשיו אני לא לחלוטין האדם הראוי ביותר למשימה… אולי בעתיד 🙂
    אבל בכל הנוגע לאספקטים אחרים (בעיצוב, בעולם) אני כנראה אמשיך לכתוב ולהביע את דעתי על מה שמעניין אותי, ואולי זה אפילו יעניין גם אנשים אחרים…
    שוב המון תודה על התגובות!

  4. כמובן שאני לגמרי בעד שתמשיכי להגיד את כל מה שיש לך להגיד על העולם. זה מעניין! ואולי תמצאי בדרך כותבים נוספים שאפשר להתדיין איתם, נגדם, בשילובם… אני בהחלט מבינה את הצורך להיות חלק משיח רחב יותר. god knows שהבלוג שלי מבוסס על אין-סוף ידע שכבר נצבר, נכתב, פורסם, נקרא, עבר ביקורת, נלעס, עבר דמגוגיה זולה, שב לקבל כבוד – וחוזר חלילה. תהליך הכתיבה שלוב בתהליך הלמידה, וכולנו רוצים ללמוד מגדולים מאיתנו שכבר עשו-דיברו-עיצבו-כתבו-הגישו לעולם. במובן הזה, הביקורת שלך במקום.

    מחכה לעוד, תמיד.

  5. טל יקרתי, אני חייב לציין שריגשת אותי, הן בסגנון הכתיבה שלך והן בתוכן שהצגת. ניכרת בך התשוקה לידע בכלל ולטיפוגרפיה בפרט וזה בהחלט משמח. אני, באופן אישי, נתקל לעיתים רחוקות בפוסטים שמצליחים לתפוס אותי (במספר לא מבוטל של רבדים) ועל כן אסיים במילה אחת – תודה (: 

    1. היי ירונימוס, תודה על התגובה! הבלוג נראה מעולה והתחלתי לעלעל בו (עומדת לצפות בסדרה על גרפיטי בעברית, נושא שעניין גם אותי לאחרונה).
      ראיתי שעדכנת גם אי אלו ערכים בוויקיפדיה, וזה משעשע כי אני עומדת להעלות פוסט חדש (היום, או מחר, אבל כנראה היום) ויש שם התייחסות לדוד נטוי + תמונה + לינק לערך, כלומר, באת בזמן טוב, והידד.
      חג שמח!

להשאיר תגובה

